Держбюджет-2015: З надією на медичну реформу

medicine20142015-1.jpg_27342_p0

Пропонуємо до Вашої уваги статтю, опубліковану учора на сайті http://delo.ua/  "Держбюджет-2015: З надією на медичну реформу". Далі – переклад Проекту:

"Кабмін заклав у держбюджет-2015 витрати на медицину в розмірі 8,8 млрд гривень. На що будуть витрачені гроші, кому уріжуть фінансування і, найважливіше, чи передбачає новий бюджет обіцяну реформу системи охорони здоров'я?

У 2015 році рівень фінансування системи охорони здоров'я України за рахунок держави досяг свого максимуму за останні три роки. Так, відповідно до держбюджету-2015, на потреби медицини буде виділено 8,8 млрд грн. Нагадаємо, що в 2014 році фінансування сфери охорони здоров'я склало 7,4 млрд грн, а в 2013 році – 8,2 млрд грн.

Що сказано в бюджеті про реформу?

Головне, що впадає в очі при аналізі витрат на медицину в держбюджеті-2015, – вплив на нього реформи системи охорони здоров'я, що за словами міністра охорони здоров'я Олександра Квіташвілі повинна стартувати цьогоріч. Зокрема, у державному бюджеті з'явилася стаття "Субвенції з державного бюджету на реформу регіональної системи охорони здоров'я для здійснення заходів спільно з Міжнародним банком реконструкції та розвитку в рамках проекту "Покращення охорони здоров'я на службі у людей". На неї передбачено виділення 129 700 000 грн.

Ще однією особливістю держбюджету-2015, пов'язаною з прийдешньою реформою, стало рекордне зростання медичних субвенцій до місцевих бюджетів – до 46,4 млрд грн. Раніше в бюджеті подібної статті не було.

За словами заступника міністра охорони здоров'я Олександри Павленко, виділені в окрему статтю медичні субвенції до місцевих бюджетів фактично є елементом нової моделі фінансування та міжбюджетних відносин. Відповідний механізм передбачений урядовою постановою №11 від 23 січня 2015 року "Про деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам". "У ньому чітко визначаються дії кожного державного органу, який відповідає за процес фінансування, визначається порядок передачі цих коштів до місцевих бюджетів, цільове використання та сфера відповідальності", – зазначає Олександра Павленко.

Заступник голови парламентського Комітету з питань охорони здоров'я Ірина Сисоєнко уточнює, що фактично це означає передачу окремих медичних установ, які є об'єктами державної власності, у комунальну власність територіальних громад на фінансування з місцевих бюджетів. Тепер влада на місцях буде сама розподіляти отримані кошти і вирішувати, що і в якій кількості необхідно закуповувати.

Крім того, значне скорочення бюджетування торкнулося Державної служби України з лікарських засобів. Якщо в 2014 році обсяг виділених їй коштів склав 40,6 млн грн, то в 2015 році він скоротився до 13,6 млн грн. Причиною зниження фінансування стало бажання навести порядок у фармацевтичній галузі. Так, Верховна Рада вже частково скасувала обов'язкову перереєстрацію лікарських засобів. Після внесення змін до закону "Про лікарські засоби" реєструвати ліки на території України необхідно всього один раз, а не кожні 5 років (так звана процедура перереєстрації). Проте повністю скасувати реєстрацію в Україні ліків, які вже пройшли відповідну реєстрацію в США і/або ЄС, парламент не наважився. Як запевняють у Міністерстві охорони здоров'я, відповідне рішення буде прийняте найближчим часом. Відзначимо, що такі заходи необхідні для України, оскільки в 2011-2013 роках з ринку країни через бюрократію та обов'язкову перереєстрацію вийшли 2,776 тис. лікарських засобів, серед яких найбільш ефективні і життєво важливі.

Крім цього, Верховна Рада планує вже в 2015 році позбавити Міністерство охорони здоров'я права займатися закупівлею ліків – цим за бюджетні гроші займуться міжнародні організації (ЮНІСЕФ, ВООЗ).

Передавати закупівлі ліків у руки міжнародним організаціям – світова практика, особливо в країнах, які починають розвиватися або перебувають у зоні військового конфлікту. Така система більш прозора і дозволяє без затримок закуповувати всі необхідні препарати. За словами експертів, така система закупівель є ідеальною під час реформування системи охорони здоров'я.

Однак для того, щоб це антикорупційне рішення запрацювало, необхідно пройти ряд бюрократичних процедур. "Щоб така система запрацювала, Міністерство охорони здоров'я має ініціювати прийняття парламентом поправок до п'яти законів України", – зазначає голава комітету Верховної Ради з питань охорони здоров'я Ольга Богомолець. За її словами, комітет зі свого боку робить все можливе, щоб зміни були прийняті якомога швидше.

Крім того, Богомолець наголосила, що така система в 2015 році не запрацює на повну силу, оскільки в бюджеті на цей рік частина грошей вже децентралізована, зокрема кошти на закупівлю лікарських засобів для лікування рідкісних захворювань. Наприклад, урядова програма по боротьбі з ВІЛ-інфекцією/СНІДом вже включає в себе витрати на ліки, які комплексно розподіляються медзакладам. Виокремити з цих витрат витрати на медикаменти і в приватному порядку передати їх міжнародним організаціям практично неможливо.

Гучна справа

Найскандальнішим пунктом держбюджету стало фінансування будівництва нового корпусу дитячої лікарні "Охматдит". Після тривалих баталій Кабмін відступив перед депутатами і виділив з держбюджету-2015 500 млн грн на відновлення будівництва, яке було зупинено в січні 2014 року.

"Профільний комітет зміг переконати депутатів направити 500 млн грн на добудову дитячої лікарні "Охматдит", – відзначає заступник голови комітету з питань охорони здоров'я Ірина Сисоєва.

Нагадаємо, що будівництво нового корпусу дитячої лікарні "Охматдит" почалося ще 2011 році. Початкова сума витрат на будівництво склала 1,78 млрд грн. У 2013 році окремої статті держбюджету, спрямованої на фінансування будівництва, не було, але тим не менш уряд залучив 750 млн грн кредитів під держгарантії і оголосив тендер на будівельні роботи. Остаточно фінансувати будівництво припинили в січні 2014 року, тоді ж будівництво і заморозили. На даний момент з урахуванням девальвації гривні на те, щоб добудувати корпус, необхідно понад 2 млрд грн.

Ріжемо і додаємо

Ряд статей фінансування в держбюджеті-2015 трохи "схуднули". Так, програма по боротьбі з туберкульозом в поточному році отримала на 4 млн грн менше - в держбюджеті-2015 на неї виділено 304 300 000 грн проти 308 600 000 грн в 2014 році.

Недофінансованою цього року залишиться і програма по боротьбі з ВІЛ-інфекцією/СНІДом. Державна служба України з питань ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань отримає з держбюджету 7,7 млн грн, в той час, як в 2014 році розмір виділених коштів сягав 8,5 млн грн.

А ось система медосвіти дефіциту коштів не відчує. На підготовку кадрів у 2015 році уряд виділив 2,6 млрд грн, що на 1 млн більше, ніж у 2014 році.

Зросло фінансування Державної санітарно-епідеміологічної служби (1,2 млрд грн проти 1 млрд грн в 2014 році). Це пов'язано в першу чергу з планами Міністерства охорони здоров'я розширити мережу лабораторій по всій території України.

"Ми маємо намір збільшувати кількість лабораторій по всій країні, щоб не допустити епідеміологічної загрози. Вже зараз за паперами ми є загрозою для Європи", – прокоментував Олександр Квіташвілі.

Таким чином, хоча держбюджет-2015 і схожий на своїх братів (держбюджет-2014 і держбюджет-2013), в ньому закладена основа для проведення реформ.

Фінансування медицини з держбюджету-2015